Pertama kali cabut gigi

January 28, 2016

Salam semua...

lama tak menulis kat blog ni... hari ni nak cerita pasal kejadian yang berlaku malam Selasa yang lepas.. 

malam tu, lepas Idlan mandi saya tolong lapkan kepala dan badan dia..masa tu, dia membelakangkan saya.. so, lepas dah lap-lap semua saya tarik tuala tu ke atas sebab nak sidai tuala tu... tapi tak disangka-sangka.. tuala tu tersangkut kat gigi Idlan.. dan saya pulak tarik tuala tu kuat, so, gigi Idlan masa tu tertarik jugak ke atas menyebabkan gusi dia pun terkoyak jugak..

Allah, boleh bayang perasaan saya masa tu?? Dengan darah keluar menitik-nitik..dengan Idlan meraung sakit...Ya Allah.. kena plak masa tu hubby takde kat rumah...rasa macam nak panggil jiran sebelah bawak Idlan p klinik masa tu jugak..huhu..

Tapi, saya cuba bertenang... saya pujuk Idlan dan cuba hentikan darah tu...alhamdulillah, tak lama lepas tu, suara Idlan dan darah pun berhenti...ok, first of all, nak bagitau korang.. sebenarnya gigi Idlan tu memang dah goyang..sebab dia pernah terjatuh dulu kat nursery.. tapi masa tu saya pikir dia kecik lagi nak bawak ke dentist, buatkan saya tak sampai hati nak ke klinik...

tapi bila dah sampai gusi terkoyak ni, risau la jugak kan...malam tu, saya mesej kawan saya.. kebetulan dia Doktor Gigi.. saya tanya macam mana.. dia cakap kalau tak teruk, boleh jer pergi klinik esok..lagipun Idlan dah boleh main-main dah masa tu..

esoknya, pagi-pagi lagi saya bawak Idlan ke klinik.. masa menunggu giliran tu, dia happy jer.. bila tanya "takut tak?", dia jawab "Tak"... so lepas masuk dalam bilik rawatan tu, dia mula takut bila doktor letak ubat kebas tu...menggelupur la kejap.. terpaksa saya pegang kaki dan tangan dia..dan tetiba jer saya tengok gigi dia dah tercabut... darah keluar banyak.. lepas tu, dia plak tkut tak habis lagi.. nak suruh dia gigi kapas tu pun dia takut... pujuk2 barula dia nak...

lepas jer keluar dari bilik doktor tu, dia dah ok sikit.. darah masih banyak.. so, lepas tu terus saya inform opis yang saya terpaksa ambik EL sebab nak jaga dia..on the way balik, sempat la Idlan bergambar buat kenang-kenangan..

 tengok la budak ni.. betapa gembiranya dia sebab tak payah pi sekolah.. boleh balik rumah dengan mama...
 tapi dalam dok seronok nak balik tu, ingat jugak dia kat Irsyad..dok tanya "Mana Irsyad? Naper tinggal Irsyad?" hehehe...Irsayad tinggal kat nursery.. so, saya jaga dia jer.. balik nanti hubby ambik ler...
rongak dah gigi dia..hehe...nampak tak macam ada garisan kat gusi dia tu? tula gusi yang terkoyak tu.. tapi doktor gigi tu cakap tak perlu risau, luka tu akan sembuh sendiri..jadi lega la sikit hati saya ni....

erm, ni la pengalaman pertama Idlan cabut gigi.. saya ingat pengalaman ni akan datang bila dia masuk sekolah rendah.. tak sangka lebih awal.. huhu..takpela..

malam tu, abah dia belanja makan aiskrim...oh yer, lupa plak.. oktor cakap jangan bagi minum air panas..bagi air sejuk jer.. so sebab tu saya pesan kat hubby beli ais krim untuk dia dan Irsyad...

You Might Also Like

5 comments

  1. yeayyy seronok idlan dapat makan aiskrim... hehhe

    ReplyDelete
  2. Dah cabut gigi..wlau dgn cara x sengaja..
    Mcm ank2 bila gigi goyang mulalh tangan tuh x dok diam..

    ReplyDelete
  3. alahai seriaunya..
    rasa saya pulakk yg ngilu tu

    ReplyDelete
  4. Seriau kak atie baca yg gusi trkoyak tu.....Alhamdulilah idlan xder apa2..okey jer dia...blh senyum2 tu mama snap gambar :)

    ReplyDelete
  5. Lamanya tak jengah blog jaa.. patut la hilang dlm bloglist jue.. nasib jue ingat domain blog jaa.. adehh sakitnya kat depan tuuu

    ReplyDelete

jangan lupa tinggalkan jejak korang di sini yer...

Instagram