Gagap ker?

April 02, 2015

Salam semua,

Dah lama tak up entri, hari ni baru teringat nak cerita kak korang... Sebenarnya baru-baru ni suami saya ada bertanya pada saya yang Idlan ni gagap ker? Tak pernah terfikir pun saya yang dia akan gagap sebab Idlan memang macam tu sejak tu.. saya ingatkan sebab dia tak pandai nak bercakap lagi... 

Jadinya sejak hari tu saya perhati jer percakapan dia.. dan ternyata dia memang gagap. Ada masa Idlan ada masalah nak sebut perkataan.. Dia macam susah nak lepaskan 1 perkataan tu... Kesian plak saya tengok dia macam semput jer nak bercakap..Ada masa lancar plak.. Tapi Idlan tak pandai lagi nak cakap laju-laju atau banyak-banyak.. kalau cakap laju-laju, mesti bahasa jerman yang kuar...Sebab tu saya tak pernah terfikir yang dia gagap...

Saya tak bawak dia gi jumpa Doktor lagi pasal hal ni.. sebabnya hubby cakap dulu adik dia pun gagap jugak..tapi bila dah besar ok jer, gagap tu hilang.. jadi saya tak la risau sangat..Tapi sekarang (ketika entri ni ditulis) saya mula risau.. macam mana kalau gagap dia tak hilang bila dia besar nanti? Perlu ker saya bawak dia jumpa doktor pasal ni? Saya ada terjumpa satu artikel pasal gagap ni... 

Antara tanda-tanda gagap ialah:

1) Multiple repetition
Dia akan berulang-ulang sebut perkataan tu. 
Contoh: ke-ke-kereta...
(Ini adalah tanda awal yang saya nampak ada pada Idlan.)

2) Prolongation
Dia akan memanjangkan bunyi perkataan tu.
Contoh:
Mmmmmakan...
(Yang ni pun ada jugak)

3) Ulangan perkataan
Contoh:
Idlan nak, Idlan nak, Idlan nak kereta tu...


Dan beberapa lagi tanda-tanda yang lain... Dalam artikel tu jugak cakap budak lelaki 3 kali lebih cenderung untuk gagap berbanding budak perempuan... erm, selama ni saya cuma tau pasal Autisme jer sebab anak sedara saya. Gagap ni takde dalam senarai la plak.. Walaupun gagap ni boleh pulih sendiri tapi ada 20% yang akan kekal gagap..erm, perlu ker saya risau sekarang? Adakah normal untuk budak usia 5 tahun gagap? Sebab sebelum ni saya fikir Idlan hanya tak fasih bercakap lagi...



You Might Also Like

6 comments

  1. pada pandangan sue, better bawak G jumpe doc...tak salah kalo kiter bawak...sekurang-kurangnya kiter dapat info lagi baguih dr ibu bapa yg normal sendiri pon tak tau...at least jaa tau cara nak handle atau atasi masalah ni...sue cakap based on pengalaman sue dengan syawal...mmg susah kat ibu as a parents...nak bawak deme selaloo, tetiap bulan ke hospital untuk setiap appoitment...itu sue tak nafikan, sebab sue sendiri pon masih alami benda tu...mmg kadang2 rasa stress je kena kuar tetiap bulan, riso opismate, boss kata hape kan...dapat boss ok, alhamdulillah, dapat yg tak nak paham dan x paham, mmg masak kat kiter ni...tp alhamdulillah sejak sue bawak syawal G terpai kat hospital...doc sendiri kata syawal banyak sangat perubahan pada diri dia...sekarang pon dah pandai cakap...kiter soal jawab, pon dah ok...dah tak da sangat jerman bagai dia...tp bila dia cakap ngan org, atau benda tu dia tak tau nak jawab, mmg slow je sore dia tak dengar..tu dia x konfiden la nak jawab..hahhahaha....cuba la jaa...tak rugi, cuma rugi masa kat opis je la....pendapat sue je la kan jaa..inshallah di pupuk, mungkin dari yg berpengalaman seperti doktor, akan lebih baik idlan, sapa tahu kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks sue, insya allah.. nanti jaa try tnya hubby untuk bawak Idlan jumpa doktor.. tu la..tengok syawal dah banyak perubahan seronok jer... harap-harap Idlan pun lepas ni ada perubahan jugak...

      Delete
  2. Lorr tak perasan plak k.ja... lps ni kena tgk nurul plak...

    ReplyDelete
  3. Lorr tak perasan plak k.ja... lps ni kena tgk nurul plak...

    ReplyDelete
  4. a'aa rasanya gagap blh hilangkan... seingat sy adik lelaki sy pun gagap ms kecik dulu tp dah besar ok je.... tp ada sepupu sy gagap, sampai besar pun gagap... ermmmm time jumpa idlan haritu ok je.... xda dgr bunyi gagap pun... tp xtau la sbb idlan bukan jenis byk ckp kan....

    alisha dulu pun pnh ckp gagap gak kja.... tp saya marah dia... haha... lama2 okla.... tp bknlah marah beria badak tu.... alaaaa tgk entry saya la.... dulu sy ada tulis di blog http://ihaveasweetsmile.blogspot.com/2014/03/cara-atasi-anak-gagap.html

    ReplyDelete

jangan lupa tinggalkan jejak korang di sini yer...

Instagram