sedih tengok idlan...

sejak kebelakangan nih, idlan asyik tergaru-garu jer.... kesian dia... xtau aper masalah dia...kalau pampers dia dibuka...dia akan garu-garu kt ***** dia sampai merah-merah...kalau ditahan, meraung dia sebab menyekat dia nak menggaru...

sebenarnya dari dia baru 2-3 bulan lagi dia dah mula menggaru... tapi bukan kt situ..dulu, tempat yang dia akan garu adalah di sekitar kepala dan muka...masa umur 3 bulan, dia dah mula pandai garu belakang dia...habis calar-balar semua yang digaru...aku akan potong kuku dia setiap 2 hari...tapi kuku dia masih tajam...sekarang bila dia masuk 6 bulan, kt area situ plak yang digarunyer...bayangkan dh 6 bulan masih pakai sarung tangan...budak2 seusia dia suma dh x pakai sarung tangan dah...

aku penah rujuk pada doktor... dia kata mungkin sebab peluh...jadi aku akan pastikan dia sentiasa kering...tapi macam xde apa2 tanda yang positif pun...

kadang2 aku tertanya2, apa puncanyer dia jadi macam 2?susu ker?...sabun ke?...losyen ker?...baju ker?...pampers ker?...atau mungkin nestum dia?atau mungkin dari susu badan aku?...kot2 ler aku termakan benda2 yang boleh buat dia gatal-gatal...tapi aku penah tanya doktor.. dia kata apa yang kita makan xkan mempengaruhi susu badan...

so, apa puncanyer? aku x tahan tengok dia tergaru-garu...selain mengalami kegatalan..idlan jugak selsema...bila bernafas, akan berbunyi...kesian tengok dia..dah lama dh jadi macam 2...nafas dia berbunyi sejak dia lahir...dulu doktor kata normal...tapi sekarang xkan normal lagi?....huhu

kadang-kadang aku rasa aku gagal jadi seorang ibu yang baik...x pandai jaga anak...huhu..sedih sangat bila tengok dia sengsara...

Comments

IntaNBerliaN said…
k.jaa.. gatal2 ni kdg2 disebabkan faktor persekitaran pun ye jugak... antaranya, mana2 tmpat idlan baring, misalnya kat lantai umah kita or tilam dia.. kalu sarung tilam dia jnis blh cuci, cuci la.. yela, kan ada hama..kita xnmpak..myb bdn idlan sensitif dgn benda2 tu mana kita tau kan...lg 1, kdg2 pampers dia terbocor ke, x ke dah mlekat kat tilam dia... n umah kita pun kne la sntiasa brsih gak, yela, idlan nk baring n meniarap...kalu still x ok, bw g jupe doc.. nanti doc leh bg krim yg sesuai utk di sapu.. emmm rsnya ia lbh elok dr kita men beli je krim tanpa dpt nasihat doc...
faiz said…
anak buah saya pernah jadi camtu habis berdarah-darah tangan dia..tak tahu apa abg saya guna boleh elok..yang saya tahu dia ada rujuk pakar dan guna produk sureco..
Jaa said…
@IntaNBerliaNhuhu... thanks ina..akan cuba applykan nasihat2 mu itu...
Jaa said…
@faizhuhu...ciannyer sampai berdarah2.. banyak ker?
Zyash said…
Try letak bedak pureen berubat yg warna turquoise 2 kat tempat yg gatal... ZYASH tag Jaa dalam ne..CONTEST KUCING PALING COMEL join ler...
Ummu~Ishak said…
comelnye idlan. moge idlan cepat besar dan sihat cam baby lain :)
Idah said…
jaa sbg ibu kita kena bersabar byk2..ttg idlan tu bawalah selalu jumpa doktor..mungkin dia alahan pada bedak ke..ubat yg disapu atau memang badannya tak cukup antibodi..cubalah berusaha ya..spy idlan kembali ceria gembira.