Makanan Selamat untuk Kanak-kanak Bertatih

June 17, 2011


pic from google

Bolehkah kanak-kanak yang sedang bertatih makan makanan yang sama seperti orang dewasa?
Sebelum usia mereka mencecah dua tahun, kebanyakan kanak-kanak yang tidak mempunyai masalah alergi atau masalah kesihatan khusus, boleh makan daging, buah-buahan, sayur, dan sebagainya.
Cuma, jumlah yang diambil tidaklah sebanyak orang dewasa, dan makan tersebut juga perlu dipotong kecil agar selamat untuk mereka makan.
Sungguhpun begitu, beberapa perkara perlu anda ketahui dalam penyediaan makanan anak-anak yang masih kecil:
1. Jika anda sering makan berfiber tinggi seperti bijirin penuh atau beras perang, ia tidak begitu sesuai untuk sikecil. Fiber yang telalu banyak boleh merendahkan tahap mineral seperti kalsium dan zat besi, yang boleh diserap oleh perut kanak-kanak.
2. Pastikan juga makanan kanak-kanak berusia sehingga lima tahun tidak mengandungi terlalu banyak lemak terlarut yang boleh didapati daripada mentega, keju, daging berlemak, produk daging, biskut, pastri dan kek.
3. Elak memberi anak-anak anda telur mentah atau telur setengah masak kerana risiko dicemari salmonella yang boleh mengakibatkan keracunan makanan. Jika mahu beri anak anda makan telur, pastikan bahagian merah dan putih masak sepenuhnya.
4. Potong kecil, parut atau kisar kekacang atau buah-buahan jika ingin memberi mereka kekacang atau buah-buahan.


pic from google
5. Sesetengah ikan mengandungi tahap raksa yang tinggi, dan ini boleh memberi kesan kepada perkembangan sistem tunjang mereka. Jadi cuba elakkannya.
6. Elakkan memberi minuman bergula atau mengandungi madu kepada kanak-kanak kerana ia boleh merosakkan gigi. Adalah lebih baik anda memberi air kosong atau susu saja.

sumber- SajiOnline

You Might Also Like

1 comments

  1. kalao baby nak makan pizza, kena la blend..:)

    ReplyDelete

jangan lupa tinggalkan jejak korang di sini yer...

Instagram