hari ke-2...seminggu di NICU

hari ke-2 lepas bersalin, Dr dah bagi lampu hijau... aku dh boleh balik... aku tunggu sampai suami aku datang...pastu aku pegi tengok anak aku.. dia kena tahan kt NICU kejap masa 2... masa aku dah sampai kt wad, aku tercari2 ler anak aku 2... x ingat sangat muka dia.. nasib baik suami aku dah tengok dia dulu.... masuk jer wad 2, aku jadi sedih gila bila tengok baby2 kt situ... kecik2 lagi dah kena cucuk sana, cucuk sini... wayar berselirat...dalam ati ni dok pikir, camner la anak aku?

sebaik jer sampai... sejuk ati aku tengok anak aku... tapi sedih jugak ler sebab tangan dia dah biru2 sebab kena cucuk2.. hidung pun kena masuk oksigen lagi... aku tanya nurse kat situ, camner dengan anak aku... diorang kata... ada pendarahan ckit kata kepala dia...tapi x berbahaya... kalau pegang kepala dia masa 2, lembik2 jer... so, kena tahan kt situ dalam seminggu... diorang tanya samada aku nak balik atau nak tinggal kt situ... kl balik kesian plak kt anak aku... so, aku buat keputusan untuk tinggal kt situ jugak...


dan bermulalah kehidupan aku di wad NICU bersama2 ibu2 yg lain selama seminggu.... ari ke-3, anak aku kuning plak... so, kena ler jemur dia di bawah cahaya lampu 2... tapi disebabkan pendarahan di kepala, kuning dia kejap tinggi, kejap rendah... aku yang jaga dia ni pun sampai demam2.... terpaksa balik rumah kejap 1 malam, nak rehat... kat wad 2, kena jaga sendiri baby kita... sedang kita sendiri pun kena orang jaga...hahaha... cukup ler pengalaman masa 2... hopefully anak ke-2 dh x jadi macam ni dah...

Comments

Areef Ibn Naim said…
Assalamu 'alaikum,

tq sudi singgah blog sy...

tahniah atas kelahiran ni... mg baby ini akan membesar sbg anak yg taat kpd perintah allah n rasul, berbakti kpd ibu bapa, agama, bangsa n negara... amiin...