Susu Terakhir buat si kecil




kisah yang sangat-sangat menyentuh hati saya...actually, saya pernah baca stori nih..lama dah.. masa 1st time baca tu, memang saya nangis la..huhu..kali ni sajer jer saya post untuk simpanan...


Kisahnya perihal satu keluarga yang mengalami kemalangan ngeri. Kereta yang mereka naiki terbabas, berpusing, melanggar pembahagi jalan lalu terperosok ke dalam longkang. Dalam kejadian ini, kereta itu remuk teruk dan penumpangnya mengalami kecederaan parah. Cermin hadapan habis retak berderai. Tidak ditekankan keadaan pemandunya. Tetapi saya fikir, pemandunya menemui ajal di situ juga. 

Mahu diceritakan, penumpang yang duduk di sebelah pemandu mengalami kecederaan yang sangat parah. Wajahnya habis berlumuran darah. Dahinya terkopek sehingga menonjolkan tulang tengkorak. Mungkin juga akibat terhantuk pada papan pemuka kereta ditambah dengan pecahan kaca cermin hadapan. Ajaibnya kuasa Tuhan, bayinya selamat tetapi terpelanting ke kerusi belakang. Bayi kecil yang tidak tahu apa-apa itu meraung dan menangis. Mungkin kerana kesakitan, kesedihan, terkejut dan sebagainya. 

Sewaktu anggota bomba itu mengambil dan mahu menyelamatkan si kecil tadi, ibunya terketar-ketar dan menggigil sambil memberi isyarat kepada beliau. Subhanallah, rupa-rupanya si ibu tadi mahukan bayinya bagi disusukan. Diselak bajunya dengan sedaya upaya dan disusukan si kecil itu dengan penuh rasa sayu, pilu dan kasih sayang. 

Si kecil senyap di dalam dakapan ibunya. Betapa nyamannya dakapan ibu itu sehingga mampu menenangkan si kecil yang ketakutan. Dengan kuasa dan izin Allah, ibu itu tiba-tiba tercungap-cungap mencari nafas, tanda ajalnya yang semakin hampir. Lalu terkapailah si ibu dalam keadaan yang penuh rasa tanggungjawab dan kasih sayang itu. Ya Allah, betapa pilunya situasi itu sehingga merenggut ketenangan anggota bomba tadi. 

Itu lah dia kasih sayang seorang ibu. Walau dalam keadaan bertarung nyawa dan menahan kesakitan, masih tidak melupakan tanggungjawab sebagai seorang ibu...menyusukan anak di saat-saat akhir hidup nya. Subhanallah...

sumber: cikdya

 

Comments

IntaNBerliaN said…
a'aa mmg sedih cite ni kan... sy mula2 bc dulu pun nangis...
SeputihSalju said…
sedih baca kisah nih.. bertapa besarnya pengorbanan ibu...


ohya nanti kalu kami g jln2 mna2 kami ajak k.ja ye.. aritu g cameron x plan lgsung..mgejut jer... :-)
Myra Jay said…
Tanpa sedar air mata mengalir walau dah penah bace tetap terasa sedih..
Papa Mifz said…
mmg sgt menyentuh hati baco entry nih...
Cik Rose Cute said…
Cedihnya cik rose baca huhuhu...tersentuh hati cik rose...
SaRaa said…
menyusukan baby adalah suatu nikmat..xreti nk explain..:)
fieda said…
sedih..