cupcake pertama hasil tanganku...

June 08, 2012


salam semua....
tengah hari tadi saya sempat menyertai satu kursus membuat cupcake... sebenarnya sebelum pergi tadi, saya dok terbayang-bayang saya buat sendiri cupcake tu dari mula sampai hasil... hehe..dalam fikiran saya yang tak pernah buat sebijik kek pun ni, jadi ke tak cupcake saya nanti... rupa-rupanya bila saya sampai jer, bilik tu macam bilik kuliah....kt depan jer ada 1 oven... maknanya saya hanya mendengar dan melihat jela kan...huhu.. takpela.. dapat jugak tengok orang buat cupcake secara live....


masa ni, gula dan marjerin disatukan dan diputar sampai kembang....pastu masukkan telur n tambah sedikit susu.... putar sampai aduan sebati....


kemudian, masukkan adunan dalam acuan.. jangan letak penuh yer...kemudian adunan ni boleh dibakar....


ha, inilah hasilnya... so, lepas ni adunan untuk buat topping plak...


ha, korang leh pilih warna apa yang korang nak...dan pastu mula la proses menghiaskan cupcake tu... saya nak hias cantik-cantik pun takde idea... main tibai jer apa yang ada... 


akhirnya, inilah hasil tangan saya..haha... memang takde bakat la nak buat cupcake... yang upin ipin tu sah-sahla untuk Idlan kan.... harap-harap Idlan suka la...mama dia siap letak 'love' lagi tu...dua lagi kalau my hubby nak, untuk kami la jawabnya...

You Might Also Like

10 comments

  1. how much fee ikut kursus buat cupcake nih?!
    so far
    ayu mmg tak ikut kursus klu buat cupcake or cake
    sbb byk video kat youtube dgn buku2 bakingyg simple2 boleh belajo
    tpi yg paling leceh bila belajo deco cake..
    esp cake kawin...
    *normally kelas baking mmg each person byo dlm 150 and dpt tools,dpt baking and belajo deco.


    walau apepun,tahniah untuk langkah pertama nih.

    ReplyDelete
  2. hihii... xpala.. sekurang2nya kakja dpt gak merasa nak deco cup cake tu... nanti2 kakja blh buat sendiri cupcake tu dr awai sampai akhir :-)

    ReplyDelete
  3. Assalam Jaa.
    Comey cupcake untuk idlan tu...mesti dia suka.Lepas ni boleh buat cupcake sendiri ye.

    ReplyDelete
  4. Oklh... kurang2 kita dah tau asas dia...

    ReplyDelete
  5. tahniah...cantek cupcake tuh...;)

    ReplyDelete
  6. dapat deko2 pun dh best tu jaa..

    ReplyDelete
  7. nampak sedap je cup cake nih....nti boleh la PU menuntut ilmu ngan jaa...

    ReplyDelete
  8. wah..nt blh buat bisnes dh nie..hee

    ReplyDelete
  9. Kalau kreatif buat cupcake ni mesti jadi cantik :)

    Suka tgk hiasan pd cupcake tu :)

    ReplyDelete
  10. izan pun suka tgk cupcake2 yg comel2. buat sendiri blm pernah lagi...

    best tu jaa dpt pi belajar. mana tau pasni boleh buat bisnes plak kan...

    ReplyDelete

jangan lupa tinggalkan jejak korang di sini yer...

Instagram